Zelfstandig werken of overleggen? Wat is beter bij het rekenen

Kinderen praten af en toe in de klas – soms tot grote irritatie van leraren aan toe. Maar is dit eigenlijk wel zo slecht als het overleggen over een bepaalde les betreft? Een rapport van Kennisrotonde geeft antwoord op deze vraag. Wij leggen hier uit of het beter is voor kinderen om zelfstandig te werken of om te overleggen bij het rekenen.

 

Zelfstandig werken of overleggen

Als jouw kind moeite heeft met rekenen kun je je vast wel voorstellen dat dit voor hem/haar niet de leukste les is. Het kan moeilijk zijn om aandacht bij de les te houden. Vaak worden kinderen zelfstandig aan het werk gezet in de les. Dit betekent dat de leerling de leerstof zelfstandig verwerkt aan de hand van de instructies van de leraar. Het doel hiervan is vaak om vaardigheden te automatiseren waardoor het makkelijker wordt om problemen waarbij rekenen om de hoek komt kijken op te lossen, zoals het optellen en vermenigvuldigen. Veel oefenen helpt om zelfstandig te werken.

Om succesvol zelfstandig te werken is het allereerst belangrijk dat oefeningen goed worden uitgelegd en er een goede begeleiding aan voorafgaat. Het is daarom vooral belangrijk dat er veel tijd wordt besteed aan de instructie en minder aan het zelfstandig werken. Daarnaast is de tijd die de leerling er zelf aan spendeert een belangrijke voorspeller voor succes. Vaak verliezen leerlingen snel aandacht bij een oefening als ze de stof onvoldoende beheersen. Daarom is het belangrijk dat leraren rondlopen tijdens het werken en hen begeleiden. Dit doen wij tijdens onze bijlessen natuurlijk ook.

Om terug te komen op het onderwerp ‘overleggen’ en ‘praten’ blijkt dat het stellen van vragen aan elkaar de leerlingen meer betrokken maakt bij de opdracht die ze hebben gekregen. Dit kan dus weer leiden tot een positief effect op het zelfstandig werken.

Overleggen is natuurlijk iets anders dan praten. Het risico is natuurlijk dat leerlingen elkaar afleiden of juist elkaar op een verkeerd spoor zetten. Het is daarom belangrijk om goede werkafspraken vast te stellen en een leerkracht of begeleider, zoals bij Bijzonder Jij, altijd toezicht en begeleiding te laten houden.

 

Bijles en onderwijsbegeleiding

Bij Bijzonder Jij Almere bieden we zowel onderwijsbegeleiding als bijles aan. We gaan individueel of in kleine groepen met de kinderen aan de slag en achterhalen welke leermethode het beste werkt bij hem/haar. Tijdens vrijblijvend intakegesprek bespreken en/of gratis proefles bijles kunnen we de mogelijkheden bespreken. Neem vrijblijvend contact op.

Geplaatst in Geen categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *